Mindenki tehetséges valamiben

A Miskolci Nyitott Ajtó Baptista Iskola elkötelezett a tehetségek felkutatásában. Nehéz sorsú gyermekeket nevelnek-oktatnak elhivatottsággal, hittel, korszerű pedagógiával. Folyamatosan keresik és meg is találják kisdiákjaikban a rájuk jellemző tehetségterületet. Több dokumentumfilm is készült már tanulóikról. Legutóbb a Dunatáj Aranycipellő című filmjében láthattuk a birkózó fiúkat és edzőjüket, korábban pedig a Rézangyalok című film mutatta be gyermekeiket, ahogyan a Symphonia program keretében zenét tanulnak újszerű pedagógiai módszerekkel. A zenei és mozgásos terület mellett képzőművészetben is kiemelkednek az iskola tanulói. A tavalyi évben az NTP-INNOV-20 pályázat keretein belül élménypedagógiára alapozott komplex program keretében igazi mesekönyvet írtak és illusztráltak a kisdiákok. Még ISBN-számot is kaptak a kiadványok.
Most újabb izgalmas pályázatot zárt az iskola. Folytatták azt a gyakorlatukat, melyben a képzőművészet erejével tantárgyi kompetenciákat fejlesztenek. Komplex programokban gondolkodnak, a személyiséget a kommunikációt, a gondolkodást és a kifejezőkészséget együttesen fejlesztik érdekes, izgalmas, kihívásokkal teli, szerethető feladatokon keresztül. Igazán jó lehet így tanulni, így gyereknek lenni.


Az NTP-INNOV-21-es pályázati programot két pedagógus közös gondolkodása teremtette meg, akik közül az egyik rajzot a másik matematikát tanít és egyben tehetségfejlesztő szakemberek is. Mindketten elkötelezettek a szociokulturálisan hátrányos helyzetű gyermekek nevelésében, a tehetségek keresésében, megtalálásában és kiteljesedésük segítésében. Sokféle módszert és eszközt vetettek be a diákok sokoldalú fejlesztése érdekében. Vezetésükkel matematikai felvetéseket boncolgattak a diákok a képzőművészet eszközeivel. Máskor saját szabadulószobájukban állították különböző kihívások elé a gyerekeket, de sok-sok társasjátékkal is fejlesztették képességeiket.

A Művészet a négyzeten című komplex tehetséggondozó programjukban a Vasarely Múzeumba látogattak el. Az ott látott optikai csalódásokra, kísérletekre alapozva a gyerekek matematikai, geometriai ismereteit bővítették a formák, színek egymásra gyakorolt hatásainak bemutatásával. Kis tehetségeiknek egy pszichológus is segítségére volt, aki a tehetségazonosításban, hatásvizsgálatban és egyéni tanácsadásban vállalt nagy szerepet. Olyan foglalkozásra is sor került a pályázat keretében, ahol egy festőművész mesélt a gyerekeknek a hivatásáról. Lenyűgöző alkotásaival további inspirációt adott a kis tehetségígéreteknek. Más alkalommal népi iparművészek hozták közel a gyerekekhez a fazekasság, fafaragás varázslatos világát. A program során számtalan ipar- és képzőművészeti technikát volt lehetőségük használni. Saját választás alapján is alkothattak, így a fejlődésükhöz a saját felelősségvállalás is hozzájárult.

Az NTP TFJ pályázatnak köszönhetően iskola eszközkészlete nagyban megújult. Olyan eszközöket vásároltak, amelyek a tanítási-tanulási folyamatokba jól beilleszthetőek. Például agyagégető kemencével gazdagodott műhelyük, az osztályok pedig remek társasjátékokat, fejlesztő eszközöket vehettek birtokba. Az udvarra, a gesztenyefák árnyékába társasjátékozásra alkalmas asztalok, székek kerültek.

A pályázat szervesen összekapcsolódott az Úton a Jövő felé címet viselő iskolai szintű projekttel. A projekt során az iskola tanulói és diákjai közösen alkották meg egy hatszor két méteres családi ház makettjét. Minden osztály kivette a részét a munkából. Az alkotási folyamatban különböző szakmák tevékenységeivel ismerkedhettek a tanulók. Villanyszerelés, burkolás, mérnöki tervezés, szabás-varrás, szövés, agyagozás, bútorkészítés, minden-minden a gyerekek és tanáraik közös munkája. Az iskola tíz éves évfordulójára rendezett gálaműsor keretében a Művészetek Házában láthatta a kíváncsi közönség az elkészült makettet. Az alkotás megjeleníti azt a jövőt, aminek a megvalósulását kívánjuk az iskola minden diákjának; egy saját, jól felszerelt családi házat, egy szeretett szakmát, mely biztosítja a nyugodt, kiegyensúlyozott élet alapjait.

Sok hasonlóan sikeres projektet, programot, pályázati lehetőséget kívánunk minden diáknak és tanáraiknak egyaránt.
A megvalósult programokért hála és köszönet a Nemzeti Tehetség Program valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásáért!

Baranyi Mária és Bényeiné Vas Ildikó